FANDOM

Five Nights at Freddy's to pierwsza gra z serii "Five Nights at Freddy's" z gatunku point-and-click/survival horror. Celem gracza jest przetrwanie pięciu głównych oraz dwóch dodatkowych nocy w Freddy Fazbear's Pizza, unikając zabicia przez Animatroniki. Gra posiada 4 kontynuacje pod tytułem "Five Nights at Freddy's 2", "Five Nights at Freddy's 3", "Five Nights at Freddy's 4" oraz "Five Nights at Freddy's: Sister Location.

Witaj w twojej nowej letniej pracy w Freddy Fazbear's Pizza, gdzie dzieci i ich rodzice uwielbiają przychodzić dla rozrywki i jedzenia, które trudno sobie wyobrazić!

Podstawową atrakcją jest miś Freddy Fazbear i jego trzej kompani. Są robotami zaprogramowanymi by bawić tłumy!

Zachowanie robotów staje się w nocy nieprzewidywalne, lecz tańsze jest zatrudnienie strażnika niż znalezienie mechanika, który mógłby je naprawić, co nie? Z twojego małego biura musisz uważnie sprawdzać kamery bezpieczeństwa. Masz jednak ograniczony zapas energii, który możesz użyć w nocy (cięcia w budżecie, itd.). Oznacza to, że kiedy zmarnujesz cały zapas elektryczności, nie będą działać żadne drzwi i światła! Jeśli coś pójdzie nie tak a mianowicie, jeśli Freddy Fazbear lub jego przyjaciele nie będą na swoich miejscach musisz znaleźć je na monitorach i bronić się, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Czy potrafisz przeżyć w Five Nights at Freddy's?

Gracz siedzi w biurze i monitoruje kamery bezpieczeństwa położone w różnych miejscach restauracji aby widzieć animatroniki. Gracz ma ograniczony zapas energii do sprawdzania monitora, zapalania świateł w korytarzach i zamykania drzwi. Gracz musi używać monitora aby obserwować kamery i trzymać animatroniki z daleka od siebie. Jeśli graczowi nie uda się tego zrobić nastąpi jumpscare, a wraz z nim śmierć. Aby przejść do następnej nocy gracz musi przeżyć od godz. 00:00 do 6:00 (8 minut i 37 sekund w rzeczywistości)

Five Nights at Freddy's otrzymał pozytywne oceny od krytyków. Indie Game Magazine pochwalił grę za proste podejście do gatunku horror zauważając, że oprawa graficzna i mechanika rozgrywki podkreślają uczucie "brutalnego napięcia" — gracz może poczuć podobieństwo do restauracji takich jak np. Chuck E. Cheese's. Określali też: "to strasznie ciekawe doświadczenie kiedy próbujesz uchronić się od pojedynczego jumpscare kończącego grę". Five Nights at Freddy's był nazwany świetnym przykładem na to, że bystre podejście do oprawy gry może uczynić ją straszną. Jednak gra była krytykowana za zbyt długie ładowanie przy włączeniu.

Omri Petitte dla PC Gamer wystawił grze 80/100, komentując: "AI nie jest mistrzowską pracą". Klimat gry podkreślał natężenie strachu i niepewności przed nadchodzącym zagrożeniem.

Jeffrey Matulef z Eurogamers porównał animatroniki do "Weeping angels" (Pol. - "Płaczących aniołów" z serialu Doctor Who) z tego powodu, że nie poruszają się, gdy na nie patrzysz.

Softpedia dała grze 4 z 5 mówiąc, że gra "oddaliła się od typowego FPP horror", ale "niemożność ruchu połączona z ograniczoną energią sprawi, że poczujesz się bezsilny w walce z animatronikami, które tylko chcą się podzielić swoją miłością".

  • Gra ta nie znajduje się tylko na Steamie. Można ją znaleźć np. na serwisie Desura.
  • Akcja rozgrywa się w roku 1993.
  • W biurze (w pokoju, gdzie gracz siedzi i ochrania się przed animatronikami) nad babeczką widać rysunek gdzie jest obrażona dziewczynka i zezłoszczony Freddy Fazbear. Prawdopodobnie ukazuje to jakiś incydent albo jakieś dziecko tak po prostu narysowało.
  • Głównym antagonistą jest Freddy Fazbear
  • Twórca gry: Scott potwierdził że najbardziej boi się Bonnie'g. Nawet kilka razy miał o nim koszmary.
  • W grze są 4 animatroniki, jednak w grze jest jeszcze jeden. Przez społeczność nazywany Golden Freddy'm, jednak w plikach gry jest nazwany "Yellow Bear" (pol. Zółty Niedźwiedź)